neděle 29. března 2015

A co třeba rovnou "Japonský rok"?

Japonský měsíc, Japonské jaro, nejrůznější Japonské dny, Asijský týden... je docela zvláštní, jak začínáme být v posledních letech východem takřka posedlí. A Figurka mě před několika dny upozornila, že budeme mít Japonské dny nově i v Ostravě.
Jak se na to celé dívám? Asi nějak takhle: O.o

Nová kulturní akce láká několika zajímavými body programu, například ukázkou tradiční výroby panenek kokeši, která možná na festival vytáhne i mě. Každopádně nám toho ale přibývá jako hub po dešti. Východ se pro obyčejné smrtelníky stává natolik přitažlivým magickým místem nebo zkrátka konceptem, který prodává, že se na asijskou kuchyni pokusila nalákat dokonce i naše olomoucká Menza. Na kolejních nástěnkách a podobných místech, kam by na ně mohlo padnout oko študákovo, se nedávno objevily letáčky zdobené ilustracemi nudlí, jakéhosi rámenu a podobných dobrot, které kolemjdoucí lákaly na Dny asijské kuchyně. I já jsem na ně v 90° předklonu podezíravě hleděla a zvažovala, zda riskovat zdraví žaludku a případné zmrzačení chuťových buněk. Pud sebezáchovy v tomto případě nakonec zvítězil a jsem za to neskutečně ráda, zejména po nahlédnutí na fotografie zveřejněné naším univerzitním plátkem Helena v krabici. Protože tohle je přece koncentrovaná Asie! Akorát že "Menza style".
Z restaurace ve Zbrojnici (knihovně) teď prý budeme mít suši restauraci, tak snad to tam dopadne lépe.

Zdroj
Nejsem si naprosto jistá, nakolik může člověk s jiným oborem chápat mé rozčarování nad měnícím se okolním světem, nechť si prosím ale například takový student veteriny zkusí představit, jaké by to bylo, kdyby se v jeho okolí začalo pořádat několik festivalů anatomie skotu a známí se ho na denní bázi vyptávali na pyometru u fen či na metody veterinární homeopatie.

V H&M se nedávno objevila a rychlostí blesku i zmizela Japonskem inspirovaná kolekce, takže teď v ulicích očekávám o nějaké to procento pandích doplňků a anime postavičkami potištěných svršků více než obvykle. V mém okolí se zatím zase lidé ponořují do tajů japonské prózy a kolikrát u mě hledají názor. A já akorát tak zjišťuju, že mám, až na pár výjimek, spíše tendenci je odrazovat, což jsem teď mohla ventilovat alespoň ve článku do festzinu na Animefest. Zatímco já v několika posledních letech neviděla žádné z těch extrémně populárních anime (vlastně naposledy Madoku a Shinsekai Yori), která teď znají pomalu i základní školou povinní a o kterých se denně vedou svaté války na Sčítání, onehdá se takhle na koleji zarazím při přípravě čaje s konvicí v rukou s tím, že moje periferní vidění zachytilo něco do mé každodenní reality nezapadajícího. Otočím hlavu a hledím, že nám naše dočasná spolubydlící, již téměř vystudovaná právnička, očividně začala u jídla sledovat Naruta. A následujícího večera na mě po příchodu domů z podložky na lednici hledělo opuštěné onigiri, protože se celý druhý pokoj vydal na ochutnávku jídel, jeden z bodů programu Japonského jara.

To zažíváme nějakou druhou vlnu zájmu o Východ? První jsem pozorovala zhruba v době, kdy se u nás začala naplno překládat manga a slovo "anime" přestalo být pro běžného Čecha součástí naprosto neznámého lexika, o němž uvažoval jako o možné nadávce, a kdy započala metamorfóza mého bratra v otaku. Multikulturalita je úžasná věc a já jsem pro festivaly, které by nás seznamovaly s tradicemi jiných zemí, všemi deseti. Přeci jen ale, když to jde jen jedním směrem, je to trochu zvláštní. Proto, abychom si to trochu zpestřili, navrhuju – co takhle Týden Grónska? Nebo Dny botswanské kuchyně?

P. S. Tradiční záznam z představení JKO byl včera zveřejněn, yay~ Akorát tentokrát to je už opravdu asi jen pro japonštiny (a nejlépe i interních vtípků olomoucké katedry) znalé, bohužel.

15 komentářů:

Nya-chan Production řekl(a)...

Jedním směrem? Ale kdepak, toho si všímáš jen protože jsi tím směrem orientovaná, pořád existují dny a týdny francouzské, španělské, mexické, indické, atd.

Grónské asi ne, na to mají málo lidí, ale takový Island... ;)

Jen možná u mladých je Japonsko populárnější, protože všechny ty národy přece jen nemají anime a mangu, které by jim mohly nabídnout.

Ely řekl(a)...

Wolfii: Určitě si toho všímám ve spojení s Východem víc, ale i o ostatních festivalech mám určité povědomí, neboj :) Jen jsem si právě nevšimla, že by toho tam moc přibývalo O.o (Samozřejmě vím, že máš pravdu, jen jsem cítila potřebu si takhle kousavě... kousnout... do éteru :3)

Reni řekl(a)...

Já si teda nestěžuju, z těch Japonských dnů v Ově jsem nadšená (jídlooo). Ta H&M "otaku" kolekce mě ale moc nezaujala, takže mě ani nějak nemrzí, že už je pryč. Ale je to zajímavé, ta japanizace, nedávno jsem zjistila, že z matčina přítele a mého strýce se stali fanoušci anime :D

Pet řekl(a)...

No, já mám tik jen asi u té literatury. Anime ani manga mě netrápí a tyhle tématické dny a týdny mě taky nikdy nezajímaly. Jenže tuhle při čekání v čekárně na inhalace si vedle mě sedl týpek a vytasil z batohu Afterdark. Jsem ráda, že se potlačuje xenofobie vůči východu a snad třeba i přestanou ti idioti v ulicích pořvávat na Čechy s vietnamskou či korejskou krví: "Hog čong ťong," a ptát se jich, jestli jedí psy, ale... není mi moc příjemná ta pop-kulturní vlna kolem H. Murakamiho, která se tu poslední dobou vzmáhá. o_O No jo, v tomhle jsem sobec. Nerada moc lidí na tomhle relativně malém písečku. Snad to postupně opadne, jako u severské literatury. :)

Ely řekl(a)...

Reni: Z matčina přítele a strýce jsou fanoušci anime? O.o Doufám, že je ta nejhorší, nadšená počáteční fáze mine, nebo že jí alespoň nebudeš muset být svědkem. Protože ty první měsíce, co se z bratra stal otaku, jsem trpěla takřka fyzicky. Hlavně moje uši, když si to pouštěl nahlas a já jen slyšela protivné pištivé dívčí hlásky z těch skutečně zajímavých sérií, co si pouštěl.

Pet: Mně na té oblibě Murakamim zase štve, že je to právě jen ten Murakami. A Murakami zrovna není můj šálek čaje. A všichni budou znát jen Murakamiho a posuzovat japonskou literaturu podle něj, protože je teď prostě in a cool. A to mi zkrátka a dobře vadí – jeden člověk přece nereprezentuje literaturu celého národa. Zejména navíc tím tuplem, že on má fakt zvláštní styl.

Reni řekl(a)...

Ely: Naštěstí s nimi nejsem ve styku nějak často, s jedním si akorát doporučujeme anime a druhému radím, kde sehnat různé figurky a podobně, ale co vím, tak bratr strýce kvůli tomu taky dost trpí: "Je to hrozné, tomuhle pořád v pokoji vyřvává nějaká Gintama, nedá se to nějak léčit? Vůbec vám nerozumím!" :!D

Ely řekl(a)...

Reni: Propána, chudák! :*D

Pet řekl(a)...

No právě, nereprezentuje. Já mu zatím také nepřišla na chuť, přečetla jsem jen Sputnik, má láska. Konec světa jsem nedočetla a to jsem to zkoušela 3x. Ale mám doma ještě Kafku a Norské dřevo s cílem to vše letos pokořit a nějaký vztah si k němu konečně vybudovat. Ale nevím. Jinak mě ale kolikrát dostává ten neuvěřitelný údiv, že existuje i jiný Murakami než Haruki, a že vůbec publikují i jiní Japonci, nedejbože ženy. :D :D Což mi připomíná, že je ve výprodeji Zrůda od Nacuo Kirino za nějakých 50 Kč. Ale to už asi 3 měsíce, takže to patrně víš. :)

Ely řekl(a)...

Pet: Vím, vím, upozorňovala jsem na ni právě v minulém článku, protože jsem na Zrůdu natrefila za pouhých 39,- :3

Pet řekl(a)...

Tak to se stydím, článek mi asi utekl. :)
Ona to není nijak nadprůměrná kniha, ale člověk si u ní i docela odpočine a má pár zajímavých momentů. Já ji dostala kdysi jako recenzák, takže za mě 0,- :p Ale docela mě mrzí, že je vyprodaný Out. Kdyby nebyla cena tak vysoká, dávno jsem si ho koupila. Tak třeba někde v antikvariátu. :)

Ely řekl(a)...

Pet: To opravdu nemusíš~ Sakriš, já se pro ni teda asi zastavím... jestli ještě bude :D A po Out se taky budu v antikvariátech dívat – koukám, že to má super hodnocení O.o

Pet řekl(a)...

Těžko říct, jak je Out kvalitní. O Zrůdě se taky tvrdilo, jak je to netradiční a jaké máme štěstí, že máme necenzurovanou verzi oproti Američanům. A já se ptám, co tam proboha cenzurovali. To nemělo důvod proškrtávat.:D To už i Rjú je většinou brutálnější. :D

Ely řekl(a)...

Pet: Tak Američani, no... no :D

Anonymní řekl(a)...

Jen popíchnutí k tomu nadpisu - na netu jsem objevila: Zahájení výstavy "Japonské hračky" v rámci „Japonského roku“ v Muzeu Jindřichohradecka. Takže japonský rok už asi existuje :D

Ely řekl(a)...

Anonym: Nemám slov :*D

Okomentovat

Děkuju za jakýkoliv komentář~

 
 

Nákupní deníček Copyright © 2014 Design by Ely