úterý 19. srpna 2014

Asie na Hradě

Pokud vaši známí znají vaše zájmy, je veliká šance, že jakmile se z novin, internetu či televizních obrazovek dozvěděli, že se v Praze koná jakási výstava o japonském umění, nezapomněli vám to říct. Je tedy dost dobře možné, že jste stejně jako já tuto informaci nejprve zjistili sami a následně vám ji s dobrými úmysly sdělilo také šest příbuzných. A co že se to na Pražském hradě koná? Vlastně by vás mohly zaujmout hned dvě akce.


Od 16. 5. do 7. 9. je v Národní galerii k vidění expozice Japonismus v českém umění, jejímž tématem je vliv japonských umělců na české výtvarné umění, jak ostatně dává název tušit. Jako doprovodný program k výstavě probíhá také několik přednášek a workshopů.
Spolu s tím, jak návštěvník postupuje sály galerie, se pohybuje nejen prostorem, ale i časem. Začíná v období žaponérií, tedy koncem 19. století, a prohlíží si první vlivy exotického Japonska na tvorbu Čechů. Postupuje přes modernu a umělce ze spolku Mánes, až nakonec dorazí do počátku 30. let 20. století, kde svou prohlídku zakončí. Na chabě nasvícených zdech (jsem jediná, koho to irituje a "je mu tma"?) Salmovského paláce vedle sebe visí originál či reprodukce děl japonských umělců a jimi ovlivněný výtvor z našeho prostředí. Vesměs se jedná o plakáty, malby či kresby, k vidění je ale také keramika, sochy nebo kimona.

Po prohlídce všech místností s exponáty jsme s Iš, mou společností, se záměrem utrácet zamířily do obchůdku s doprovodnými publikacemi a nějakými těmi drobnostmi vydanými ku příležitosti konání výstavy. Ponaučeny výčitkami T'Sal jsme si nakoupily řádný štos pohledů (stovku jsem nikdy nikde za pohlednice nenechala) a já osobně jsem se tedy rozhodla, že když je přidám k té hromádce, co mám doma, je už možné to nazývat regulérní sbírkou. T'Sal mimochodem na svém blogu výstavu velmi podrobně a čtivě shrnula, takže necítím potřebu nic detailně rozepisovat a případné zvědavce si dovolím nasměrovat k ní~


Aby toho neměl člověk na prohlížení málo, tak nějak se to sešlo, že se jen pár desítek metrů od Japanismu momentálně koná jiná výstava týkající se Východní Asie, Poklady staré Číny (8. 8. – 9. 11.). Císařskou konírnu zdobí rituální nádoby, porcelán a šperky ze zlata či nefritu mapující umělecký vývoj Číny od neolitu až po dynastii Čching. Přivezeni byli dokonce dva terakotoví vojáci, kteří původně strážili hrobku prvního císaře dynastie Čchin. Jste-li tedy zrovna kulturně naladěni a máte možnost se na Hrad podívat, určitě si nenechte ujít ani tuhle expozici. Protože jsou v obou případech popisky kromě češtiny a angličtiny také v japonštině či čínštině, pro studenty daného jazyka výstava znamená skvělou možnost prázdninového procvičení slovní zásoby, o které se domníval, že ji nikdy nevyužije, nebo machrování před rodinou. Já chytala deprese, kolik znaků jsem už stihla úspěšně zapomenout. A to mě JLPT teprve konečně čekají – mozek nechápe, že definitivně zapomenout může až potom!

Artefakty jsou sice rozmístěny v prostoru pouhé jedné místnosti a není jich proto mnoho, jsou ale opravdu zajímavé a za mých pěkných studentských 60 Kč to rozhodně stálo. Jestliže mě na Japanismu mírně zlobilo šero, na Číně jsem si teda ale teprv zamžourala. Nejvíce mě zaujala hedvábná roucha a samozřejmě dva zástupci terakotové armády. Člověk si tak před nimi stojí, vzpomíná na všechny ty filmy, ve kterých tihle maníci oživnou, a pociťuje mírné nevysvětlitelné záchvěvy nervozity. Stála jsem a hleděla na vojáka a voják dřepěl, charismaticky se usmíval a hleděl na mě. A já potom šla koukat do sousední vitríny, ale po chvilce mi to nedalo, tak jsem se k vojákovi vrátila a hleděla na něj dál, čímž už jsme utvořili trojúhelník, protože mé počínání zaznamenal jakýsi pán a ten zase hleděl na mě i na objekt mého zájmu a tiše nechápal.


A tématický i k letáčku barevně ladící úlovek: další výplň do knihovničky.


Proč si to dělám? Proč? Každý rok inteligentně zapadneme hned z rána do Luxoru a já potom musím úlovek vláčet celý den s sebou. Každý rok si nadšeně koupím nějakou nově vydanou učebnici s tím, že "letos už určitě budu mít volnější program" a trochu se sebevzdělám, a nakonec je z toho každým rokem stejně jen a pouze vycpávání volných míst v knihovně, protože čas očividně nebyl, není, a až do důchodu nebude.
A vtipné je na tom tentokrát i to, že jsem se ještě před několika měsíci zákeřně posmívala spolužákům s tím, že já se svým plánovaným přeorientováním na jediný obor klasické japonštině vyhnu, zatímco oni budou potit krev, a pak si koupím tohle. Checht.

6 komentářů:

TSal řekl(a)...

Děkuji za reklamu xD
Na Poklady staré Číny se také chystám. Pomalu se mi v hlavě rýsuje, kdo můj kulturní zájem odnese tentokrát a jak to časově zvládnu, tak snad to vyjde. I když mě trochu zklamalo, že je to malé... (Mě studentská sleva nečeká >.<)
A klasická japonština? Siriusly? Tvůj masochismus dostoupil zcela nového levelu xD

ledman řekl(a)...

„Člověk si tak před nimi stojí, vzpomíná na všechny ty filmy, ve kterých tihle maníci oživnou“

Asi jsem koukal na špatné filmy, vybavily se mi akorát Zajímavé časy :D Jestli mě paměť neklame, tak před pár lety byla v Praze i výstava přímo o ní. Bohužel už si z ní toho moc nepamatuju ^^"

kavárnistka řekl(a)...

masochistko - na klasické japině je zábavné akorát to, jak se co správně přečte; gramatika je příjemná jak osina v zadku ¬_¬
btw tak už ses definitivně rozhodla, jo?

Ely řekl(a)...

T'Sal: Je to malé, ale je tam toho na koukání docela dost, skoro bych to přirovnala k tomu Japonismu, kde to bylo akorát rozmístěné do vícera místností. Doufám, že seženeš společnost a že se ti bude výstava líbit :3

ledman: Napadá mě takhle z fleku ještě třeba Mumie: Hrob Dračího císaře :)

Kavárnistka: To tu od vás teda schytávám xD Však já přiznávám, že se z toho možná (pakliže mi z toho bude příliš na zvracení) stane jen výplň knihovny, ale co já vím. Třeba se dožiju důchodu a budu se nudit :D

Křehká Figurka řekl(a)...

O první výstavě vím, ale s návštěvou duševně bojuji. :D Jsem tak trochu perfecionistka a neskutečně mi vadí -ismus v názvu. Obecně jsem proti -ismům(,což jsem už vysvětlovala na jedné z mých přednášek, kde mi ten -ism/us přidali korektoři ..grrrrrr).
Po krátkém zamyšlení, mě Poklady Číny zajímají mnohem víc, a tak je určitě v nejbližší době (konec září :D) navštívím :).
Děkuji za tip :)

Paola Lauretano řekl(a)...

Great blog!
Follow for follow?

Ciao bellissima!!!
Kisses
http://expressyourselfbypaolalauretano.blogspot.it

Okomentovat

Děkuju za jakýkoliv komentář~

 
 

Nákupní deníček Copyright © 2014 Design by Ely