čtvrtek 17. července 2014

O tom, jak je vlastně naše společnost úplně zdravá a fajn

(Tak dlouho člověk suší v Konceptech článek s videem, až "uživatel video odstranil". Ha. Ha.)

Poslední týdny zabíjím spánkem a dokumenty od BBC. Na Youtube je jich ohromné množství a já úplně zapomněla, jak mě v dětství bavilo sledovat hodinový pořad, ve kterém se člověk dozví informace, které by si mohl jinde načíst za pět až deset minut a zbytek času strávit produktivně. Jelikož pro mě ale letos slova "prázdniny" a "produktivita" nejdou dohromady a koukání je skvělý relax, trochu jsem pohledala a narazila tak mimo jiné i na několik zajímavých kousků o Japanu. Člověk na to bohužel potřebuje angličtinu na určité úrovni a je mi moc líto, pokud jsou tu tací, pro které je to překážka.

Ke zhlédnutí je samozřejmě mnoho kousků o životě v Japonsku nebo jeho historii, válce, cunami, jakuze... mě ale spíše zajímá společnost, a proto mě zaujala například následující část rozsáhlého dokumentárního cyklu BBC o aktuálních sociálních otázkách z celého světa This World: No Sex Please, We're Japanese (2013). Tento díl konkrétně zkoumá příčiny toho, proč se pravděpodobně japonská populace za příštích 40 let smrskne o třetinu, a v průběhu jediné hodiny se dotkne opravdu mnoha společenských problémů. Jaké jsou důsledky toho, že má Japonsko nejstarší světovou populaci a 25% obyvatel má věk nad 65? Jak k tomuto negativnímu trendu přispívají otaku? A proč se například bábrlinky v požehnaném věku stávají roztleskávačkami?
Než jsem na dokument stihla upozornit, kvalitní verzi bohužel smazali a je proto k nalezení pouze v 480p. Je-li to pro někoho příliš velká překážka, asi bude muset stahovat.



Pokud se rozhodnete pořadu obětovat kousek svého dne, určitě vás zaujmou pánové na patnácté až dvacáté minutě, očividně šťastně ve vztahu se... svým Nintendem DS! Zkoušela jsem zmiňovanou hru, Love Plus (Konami, 2009), pro kterou byl chlapík ochoten opustit manželku, hrát v přesvědčení, že to musí být něco světoborného. Nope. Je to ta nejobyčejnější japonská dating sim. Ba co víc, je to neuvěřitelně nudná dating sim. Nemívám problém dohrát do konce jakoukoliv hru, ať mě baví sebeméně či irituje sebevíce, s tímto ale opravdu bojuju. Máti kolem mě v takových chvílích mých zoufalých head desků krouží a snaží se mě přesvědčit, ať to prostě vypnu, nechápaje, že je to pro mě boj a ukončení hry by byl ekvivalent pro vyvěšení bílé vlajky. Žádná z dívčin se tak očividně nestane mou elektronickou láskou a pány z videa jaksi absolutně nechápu.

Grafiku to má pěknou, ale na těch obrázcích by se dalo krapet zapracovat. Její ucho mě mírně děsí.
Jste-li stejně jako já pěkně v prázdninovém módu a hledáte zajímavé způsoby zabíjení času, můžete mezi fází "Šípková Růženka" vyzkoušet třeba následující pouze patnáctiminutové, leč velmi zajímavé dokumenty z kanálu Journeyman Pictures. ZDE například můžete zhlédnout další poutavý počin o japonské společnosti, zejména o onom riziku vyhynutí, kterému v budoucnu čelí.

Zajímá-li vás východní Asie celkově a zdá-li se vám až zvrácená snaha o dosažení uniformního ideálního vzhledu za použití plastických operací stejně fascinující jako mě, určitě vás zaujmou také následující dokumenty, u kterých budete sedět s otevřenou pusou: ZDE je jeden zabývající se Koreou a fenoménem "gangnam face", TADY tento se zase zabývá Čínou a plastickými operacemi. Vřele doporučuji zhlédnout zejména pakliže jste znechuceni českou společností - uvědomíte si, že alespoň v něčem jsme vlastně normální. A navíc, alespoň vymíráme pomalejším tempem.

12 komentářů:

Lucy řekl(a)...

Hustý, mít víc času, podívám se na všechno :) Upřímně tuhle davovou asijskou věc fakt nechápu, stačí mi vietnamská kamarádka, která má občas názory... :D

Dášenka Boušková řekl(a)...

Díky za skvělé odkazy, to zas zabiju několik dní jen koukáním. Zajímalo by mě jestli se Japonsko časem třeba víc otevře cizincům aby zabránilo vymírání. Jsou dost xenofobní, ale možná jim nic jiného nezbyde.

Kittyn S. řekl(a)...

Přesně tohle jsem na tenhle týden potřebovala abych na chvíli zabila nudu a zároveň se dozvěděla něco nového (ale už teď se trochu začínám bát, jelikož o Japonsku ztrácím iluze víc víc =D ), takže děkuji ~ ^^

TSal řekl(a)...

No Sex Please, We're Japanese jsem viděla a jen jsem kroutila hlavou. Celkově jde o problémy, s nimiž se setkáváme v celé Evropě, třebaže jsou v Japonsku v koncentrované podobě, takže to beru jako varování. Ti dva zastydlí puberťáci mě ale dostali do kolen. Proč si tedy někoho brali, když o skutečný vztah nemají zájem? Jen doufám, že nemají děti.

hitomi řekl(a)...

Kéž bych měla prázdniny, zažívala nudu a mohla lovit po internetech zajímavá videa! :D To ovšem nemyslím nijak zle, na tohle téma jsem přečetla už nejeden článek a dokonce o něm psala i práci na volitelnou psychologii ještě v dobách VŠE. nějaké dokumenty se mi tuším také dostaly pod ruku, ale už si bohužel nevzpomenu na názvy, ovšem rozhodně byly starší datace. Jsem ráda, že jsi tohle téma vytáhla a já si jej opět budu moci připomenout :) I ta posedlost Korejců po vzhledu je docela výživné téma. Nechtěla by sis třeba o něčem podobném i zapřednášet? ;))

Reni řekl(a)...

Zatím jsem se tedy dostala jenom k prvnímu dokumentu, tohle téma mě hodně zajímá, hlavně teda otaku a ty jejich "vztahy". Vždycky mě dostávaly jejich příběhy o tom, jak se poznali třeba se svými dakimakurami. "Všiml jsem si těch jejích velkých modrých očí, byla to láska na první pohled." :D Bude to trochu mimo, ale potěšilo mě, že v prvním videu hráli Portishead ♥
Musím si pak ještě najít nějaký dokument o yakuzácích :D

Astrak řekl(a)...

Je vidět, že na formát vizuální novely nejsi evidentně zvyklá.:D

Ely řekl(a)...

Lucy: Já se o to snažím, ale ani všechen můj čas mi nestačí :D
Ale tož to je zase generalizování... ^^'

Dášenka: Je to jedno z potenciálních řešení. Nebo zlepšit podmínky pro zaměstnávání žen a mateřskou dovolenou, či se třeba snažit vymýtit princip seniority ve firmách, protože to představuje stále větší problem vzhledem k té stárnoucí populaci... je toho hodně, co by se dalo a mělo udělat :/

Kittyn S.: Jsem moc ráda, že jsem tě potěšila~ :)

T'Sal: Máš pravdu, pakliže by měli rodinu, to by byla teprve tragikomedie :/

hitomi: Já bych opravdu chtěla a tuším, že už ses mě před nějakou dobou ptala v souvislosti s Akiconem a já nadšeně a vděčně souhlasila a pouze prosila kvůli tehdejší zaneprázdněnosti studiem o drobný odklad~ ^^

Reni: Dakimakura... poznat se... proboha! xD

Astrak: Ale to bych neřekla. Není to zrovna můj šálek čaje a je to teda už několik let, ale pár jich za sebou mám. Jde-li ti konkrétně o Love Plus, to je ale skutečně jen dating simulation. Domnívala jsem se, že aby se dalo něco kategorizovat jako vizuální novela, měl by tam být příběh (prosím případně dovzdělat), kterýžto tady žádný není, je to skutečně jen o tom randění s jedním ze třech děvčat. A jelikož těhle mám za sebou též už několik... buď je to to nejhorší, co se mi kdy dostalo pod ruku, nebo jsem zestárla a dospěla. Nebo třeba obojí.

Je to jen klikačka, stále dokola - klik pro spaní, klik pro výběr předmětů ve škole a volnočasové aktivity, ráno a večer možno poslat stále dokola ty samé maily, klik pro spaní... Jestli by se něco dalo považovat za příběh, jsou to občasné mini eventy, kdy se dozvíš nějakou krávovinu o svém děvčeti. Toť vše :/ Ty jsi, kolego, Love Plus zkoušel? Zajímalo by mě, co bys na to říkal ^^

Křehká Figurka řekl(a)...

Fáze Šípková Růženka? :D To je skvělé pojmenování. Tak nějak mám o prázdninách co dělat....a když zrovna nic nedělám, fakt do této fáze často upadám :D.
No sex please je zajímavý....hlavně tedy no sex důvody. Člověk by si řekl, že budou nějaké workolické a ono to vypadá takto. Klikací dating? Děs....ale vlastně po tom, co už vím obecně o sexuální mentalitě japonců, mě to už ani neudivuje.

Nicca řekl(a)...

OMG, gangnam face mě dostalo :D Ikdyž ty plastiky aby se člověk podobal známým osobnostem nejsou ani u nás nic neobvyklého. Rozmoženější je to podle mě akorát tam, kde mají lidé více peněz a nic jiného v tom není.
A to Love Plus musí být teda nuda.. neznáš něco lepšího, třeba v angličtině co je online? A vůbec nemyslím přímo tenhle typ her, ale tak celkově cokoliv s manga, manhwa a dalšími podobnými asijskými kresbami. :D

Ely řekl(a)...

Křehká Figurka: Je to tam poněkud... jiné, no. (Trochu mimo, ale,) Hraju teď například hru Plague a to je hyperrealistická simulace světa, který má člověk za úkol zničit nějakou chorobou. Já blbec jsem vysadila svůj virus v Japonsku, evolvovala ho tak, aby se přenášel tělními tekutinami, čili během sexu a líbání, a pak jsem se sakra divila, proč se mi to tam vůbec nešíří ^^'

Nicca: Mě taky nejvíc dostal Gangnam face dokument! :) Určitě se takové případy objevují i v západním světě, ale řekla bych, že my máme alespoň více než jeden ideál krásy. Naštěstí :D
Musím se přiznat, že nic online mě takhle z hlavy nenapadá :/ Jenže hlavu mi momentálně ovládá migréna, takže se ti zkusím podívat, až to poleví :) Snad nezapomenu, kdyžtak se připomeň :3

Nicca řekl(a)...

Ely přeju ať to brzy přejde, migrény jsou opravdu hnus.. :(

Okomentovat

Děkuju za vaše komentáře, poznámky, (Wolfiiho) trollení, kritiku, pochvaly nebo zkrátka jakýkoliv shluk písmen.

 
 

Nákupní deníček Copyright © 2014 Design by Ely