pátek 11. dubna 2014

Ryby, knihy a Pokemoni v bytě

31. 3. mi ve večerních hodinách tuším poprvé v životě volal bratr. Během chvil, kdy jsem z kabelky vyhazovala jednu věc za druhou a snažila se prodolovat k mobilu, vyzváněl přístroj tolikrát, že mi bylo jasné, že se děje něco vážného. Po bratrově pádu do mé záhadně nezrušitelné hlasové schránky (přesně ve chvíli, kdy jsem mobil vítězně vylovila) jsem hovor okamžitě se srdcem až kdesi v krku opětovala, abych se dozvěděla, kdo umřel. Z druhé strany zaznělo: "Tak co, už chytáš Pokemony?".

Po dobu několika málo dní Google spojil síly s Nintendem a vymyslel, jak dospívající jedince a mladé dospělé po celém světě nárazově vrátit do dětství a zároveň je nenásilným způsobem dotlačit ke stažení aplikace Google Maps. Tak co, ptám se i já, chytali jste začátkem měsíce po ulicích Pokemony? Já ne, byla jsem na koleji a wi-fi je tu zakázaná. Bratr za dva dny nachytal veškerou potřebnou drobotinu pouze v prostorách našeho bytu. To aby se člověk bál, že vyleze z pokoje a zakopne o Bulbasaura.

Na druhou stranu, alespoň bych měla jakýs takýs kontakt s (pseudo) zvířecí říší. Moje ruce touží hladit hebký kožíšek tak, že dosahuju úrovně Lennyho (O myších a lidech) a přitom nejbližším zvířetem je mi momentálně kolejní kočka, kterou vidím jedenkrát do měsíce, a několik centimetrů čtverečních naporcované ryby v suši v Regio Jetu, se kterou se opravdu nepomazlím. To vám je vůbec zajímavá věc - týden co týden dostávám suši jiné kvality (oschlé x delikatesní), v lišícím se obalu (uniformní černý x barevný), s odlišnými hůlkami a s jiným druhem sójové omáčky (smrtelný-hřích-ve-formě-rybičky x chutná záležitost v hranatém obalu). Každopádně když už jsem u toho, pojďme se bavit o rybách. O velrybách.

Od roku 2010 se Japonsko kvůli (vel)rybolovu soudí s Austrálií, přičemž právě teď, začátkem dubna, spor u Mezinárodního soudního dvora Japonci prohráli. Než se tak stalo, zarputile tvrdili, že velryby vědecky zkoumají, a je proto nezbytně nutné, aby je při tomto aktu i zabíjeli... a proč je potom následně nesníst, že. Z rozhodnutí soudu musejí lov s okamžitou platností pozastavit, což je zlomový okamžik pro všechny členy hnutí Greenpeace, poměrně potěšující zpráva pro všechny osoby s kouskem srdce a neuvěřitelná úleva pro všechny milovníky Japonska, které už nebaví odpovídat na "A to víš, že ti Japonci loví a jedí velryby?". Nicméně, ono prý stejně už není velrybí maso v Japonsku tolik populární. A přiznejme si to, vzhledem k celosvětově nad limit dvojnásobně zvýšeným hodnotám rtuti ve všech druzích rybího masa bychom si i my měli čas od času rybu odpustit. I pakliže do sebe k večeři neládujeme zrovna plejtváka.

O zkouškách a všem, co ještě musím úspěšně splnit, se raději moc vyjadřovat nebudu, neboť by mi hrozil emoční kolaps. Jelikož se ale státnice děsivě blíží a ze seznamů četby na anglistiku začínám mít takřka noční můry, nějak se mi v mysli o slovo přihlásila i myšlenka seznamu přečtených knih na japonštinu. A teprve potom se mi v mozkovně na kontrolce "panika" rozzářila ta správná červeň, když jsem si uvědomila, že jsem vlastně téměř nic nečetla. A co jsem četla, to jsem zapomněla. A co jsem zapomněla, toho na internetu obsah nikde nenajdu, protože prostě "japonská literatura".
Jelikož mírně pochybuju, že by se mi podařilo zopakovat loňský literární triumf (kdy jsem poprvé šla na zkoušku takřka nenaučená a Áčko jsem dostala za to, že paní profesorka při mém nestydatém lhaní o obsahu knihy prohlásila, že si už patrně sama děj moc dobře nepamatuje), musím se snažit co nejrychleji sehnat co nejvíce knih s co nejnižším počtem stran. Tuto definici docela splňuje Pět japonských novel, obsahující zcela překvapivě pět japonských novel - díla Higuči, Jokomicu, Iwana, Kawabaty a Tanizakiho.
Pět japonských novel mají dle spolužáků, kteří už sbírku všichni četli, k dostání úplně všude. Patrně proto je nevede ani naše městská knihovna, ani knihovna ostravská, ani univerzitní knihovna UPOLu. Svůj ledový naštvaný pohled jsem proto přesunula z katalogů knihoven a spočinula jím na nabídce Aukra, kde jsem naprostou náhodou objevila i Verše psané na vodu za dvacetikorunu.
Teď mi ještě někdo řekněte, KDY si mám najít čas to číst.

24 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Proč by zrišení velrybolovu měla být potěšující zpráva pro všechny osoby s kouskem srdce?

hitomi řekl(a)...

Pokémoni mi nějakou záhadou unikli, a to jsem na wifině v podstatě nonstop :)) netuším, kde se stala chyba :D
Ale zprávu o zákazu lovu velryb jsem si taky vyslechla s nadšením, viděla jsem na tohle téma nejeden pěkný článek a dokument a je fakt, že i zapřisáhlí odpůrci čehokoliv japonského tohle téma velmi rádi vytahují :/
Jinak přeji hodně štěstí se státnicemi :)) já za celé své studium přečetla asi tři učebnice a dvoje skripta :D vždycky jsem se vymlouvala na to, že přeci potřebuji číst svou oblíbenou literaturu, ale jak se tak dívám zpět, moc jsem tomu za ten poslední rok bohužel ani v tomto směru nedala.

Oiran řekl(a)...

Pfff, na UPOLU je to levou zadní.
Na UK to je jiná.

Ely řekl(a)...

Anonym: Možná by bylo dobré si vygooglit něco o drastických metodách japonského velrybolovu? ;) Vycházela jsem z toho, že veškerým lidem, které znám (které jsem si proto dovolila brát jako reprezentativní vzorek) se dělá špatně při promyšlení, že někde trhají velryby dynamitem, nebo že proharpunované velryby na palubách lodí umírají klidně déle než hodinu. Pakliže tedy pomineme samotné ZABÍJENÍ.

hitomi: Jé, to je mi líto! Google by měl tuhle akci zopakovat, sakriš :D
Děkuju~ Náhodou, víš, jak já ti to závidím, že se ti povedlo dostudovat pouze za pomocí několika učebnic a skript? Toho nesmíš litovat, z toho musíš udělat svou přednost! :D

Oiran: Ha ha ha ha ha. HAHAHAHAHA! *snaží se vydýchat a být slušná* Ne, dost. Poprvé v historii tohoto blogu odmítám nuceně psát sluníčkový komentář nebo logicky argumentovat, protože tohle je prostě na ránu. Cihlou.

Anonymní řekl(a)...

"Pakliže tedy pomineme samotné ZABÍJENÍ."

A ZABÍJENÍ krav a prasat ti vadí taky?

Ely řekl(a)...

Anonym: Sice nechápu, jak se toto váže k článku, ale toužíš-li vést tuto diskuzi - ano. Jejich zabíjejí bývá absolutně nehumánní (dokument Earthlings by měl vidět každý...), jejich maso mi stejně nikdy nechutnalo, proto ho nejím, a tedy nevidím nejmenší důvod v masakrování jiného zvířecího druhu. Jakéhokoliv, pokud by ses chtěl ptát na další zvířátka :)
Téměř nejím zvířecí produkty, shodou okolností jen a pouze ve článku zmíněné suši (+ jeden kefír týdně) jsou jediné takové věci, které přesně jednou za týden jím. A kdyby RegioJet nabízel vegetariánskou možnost, samozřejmě bych zvolila ji. Nechutná mi to, nedělá mi to dobře zdravotně a ani na duši. Další dotazy? ^^

Anonymní řekl(a)...

Už ne, Ty jsi prostě speciální případ pindulíny.

Kristína Skalická řekl(a)...

Ely, nerozčuľuj sa nad jeho/jej komentármi. Nikto ti za to nestojí. Ja som tiež vegetariánka a rozumiem ti. Dokument Earthlings som videla asi iba prvých 5 minút a mala som dosť. Nie že by som bola taký slaboch, ale bolo to drsné. Niektorý ľudia proste nechápu, že niektorým ľuďom mäso nerobí dobre aj fyzickej stránke. Ale keby si im povedala, že ti nerobí dobre napríklad mlieko, tak je to každému jedno. Túto logiku nechápem. :(

Astrak řekl(a)...

Tak zase máš lidi, co jim to maso chutná a nedají na něj dopustit, že jo. Ono je sice fajn, když to jakože dělá dobře na srdci, duši a těle vám, ale člověk hned nesmí předpokládat, že té samé reakce se dočká od všech ostatních lidí.

Oiran: A tu o Karkulce bys tam náhodou neměla? #AcademicWars #YouLoseEitherWay

Ely řekl(a)...

Anonym to zabil, takovou "urážku" jsem snad ještě neslyšela :D Fascinuje mě, jak někomu fakt, že se někdo (kór ze zdravotních důvodů primárně) stravuje jinak, dokáže nadzvednout mandle natolik, že musí opakovaně psát rádoby-urážlivé komentáře. No jo, asi má někdo plno volného času a potřebu někde ventilovat své zbytečné prepubertální emoce.

Kristína: Neboj, nerozčiluju - jen žasnu a spíše se královsky bavím~ ^^ (Vůbec se ti nedivím, neznám asi nikoho, kdo by to dokoukal do konce. Mě nevyjímaje :/)

Astrak: Tak samozřejmě, a já je respektuji a netoužím je zesměšňovat ani jim nadávat, neboj :) Anonym se ptal, anonym dostal odpověď. Anonym se doptal, anonym dostal podrobnější odpověď :3

Křehká Figurka řekl(a)...

Probůh, tak já sem masožravec, takřka všežravec a dělá mi problém slyšet, číst, sledovat o mučení zvířat při jejich zabíjení pro potravu.
Věřím, Ely, že tvé odkázání se na velrybolovectví je odkaz či pokračování na to, čeho se dotkli Fejsik a Nord na své přednášce, o které jsem psala... Moc Ti děkuji, za další informaci v tomto tématu. :)
Ještě k dalším komentům zde - "Nejlepší" lidé jsou Ti, kteří "schazují" jiné lidi, resp. jejich alma mater.

K článku - Pokémony jsem viděla. Zrovna na Apríla a že to takové aprílové bylo :D. Zajímalo by mě, jestli je nějaká spojnice u sushi v RJ - že např. Skvělé sushi je v černé krabici a se supr čupr sojovkou a naopak hnusné sushi je v té barevné a s rybičkou. Nebo je to namíchané? Že bych třeba jela v RJ a řekla si "jestli máte to sushi v černé krabici, tak ho chci - jinak to hnusné v barevné ne!"
Státnice jsou hnus fuj ble! Mé jediné štěstí je, že na magistry, kam se hlásím, tak jsou podobné doporučené knihy jako k mým státnicím....někdy to je fajn mít multiobor ^^

Ely řekl(a)...

Křehká Figurka: Vůbec na to nereaguj, to se mi zase jen někdo marně snaží zvednout mandle. Jednou jsem tu měla dokonce trolla, se kterým jsem strávila jednou přes víkend v noci docela dost času. Snažil se mě přesvědčit, že jsem nechutný sobecký člověk, protože odmítám zveřejnit odkaz na dárek, který jsem koupila kamarádce, která můj blog nejen čte, ale zrovna se i vyskytla v komentech, takže by viděla cenu dárku. Celé mě to natolik zaujalo, že mám konverzaci asi 50ti komentářů dodnes nafocenou a schovanou :D K tomu druhému komentáři - zvláštní, že lidé ještě nepochopili, že nemůžou srovnávat dvě věci bez toho, aby je obě vyzkoušeli. Připadá mi to jako základy zdravého rozumu, ale pro velkou část populace je to naprosto cizí koncept.

Máš pravdu, úplně jsi mi na téma rybolovu přivedla myšlenky :)

Bohužel jsem zatím nenašla žádnou magickou kombinaci vzhledu suši, asi je to čistě o náhodě :/

Ony se někde někomu knihy skutečně shodují? Závist! :D

Shinigami řekl(a)...

Vždycky mě fascinuje, jak někteří podle naprosto nepodstatných detailů dokážou zaškatulkovat člověka. Tady nějaký troll, co se bojí podepsat i nickem, škatulkuje podle typu stravy a citlivosti k násilí na zvířatech, já jsem byla pro změnu odsouzena k záhubě na jedné herní diskuzi za Asuru warriorku v GW2 :D Mimochodem jak se dá škatulkovat tohle: miluju maso, nesnáším utrpení zvířat, jsem téměř vegetarián... že by pinduchulína? :D :D :D

A škatulkování/elitaření podle škol je taky na pěst... nebo spíš na tu cihlu... pořádnou tvárnici :D

Aukro je na japonskou literaturu jako zlatý důl. Když mě chytnou japonské nálady, pokaždé tam pár nugetů vytěžím. Pět japonských novel jsem, myslím, už taky ulovila do sbírky. Teď si nejsem jistá, kolik toho tam od Higuchi je, ale Zápolení od ní je docela tenká, malinká knížka a dobře se čte :) Chov od Kenzaburó Óe taky není moc tlustá, Moře a jed od Endóa byla tuším taky tenká, ale dost brutální...

Anonymní řekl(a)...

Shinigami: Jestli miluješ maso a nejíš ho jenom proto, že se při jeho výrobě ubližuje zvířátkům, tak ano, jsi pindulína, gratuluju.
Jinak podepsat se nebojím, jen prostě nemám účet na žádném stránce, z kterých si na tomto blogu můžu vybrat.

Shinigami řekl(a)...

Hele, anonyme, je ti po tom sice úplný kulový, ale maso nejím ze zdravotních důvodů stejně jako Ely. Ale to je naprosto nepodstatný detail. Důležitý detail je, že ty jsi idiot, který uráží lidi jen proto, že nejsou takový bezcitný ubožáci, jako ty.

Nápověda nestačila, tak tedy kopanec speciálně pro tebe:
S pozdravem a přáním příjemného večera bez trollů
SHINIGAMI :-*

Ely řekl(a)...

Shinigami: Taky mě to fascinuje, ale spíš z důvodu, který nedokážu asi dost dobře slovy popsat: úplně mi zůstává stát mozek nad tím, že má někdo v sobě kombinaci dostatečné zloby (aby bezdůvodně urážel ostatní), masochismu (aby se znovu a znovu vracel do diskuze, kde si z něj nikdo nic nedělá, případně ho uráží) a vytrvalosti - a že je to douhodobý stav a ne jen nějaký náhlý popud být zbytečným člověkem. Ostatním lidem sice zlepší mínění o vlastní osobě, ale stejně je to zarážející. A odsuzovaní lidi i za jejich postavu v něčem tak nedůležitém jako je MMORPG, které zmiňuješ... zbyteční lidé, opravdu to tak citím.

Aukro je pro mě hlavně spíše past, než zlatý důl, od té doby, co se tam dá platit rychlým převodem pomocí kreditky. To bude jednou moje smrt xD
Díky tvým slovům se na těch Pět novel docela těším :3 Chov bych asi číst nechtěla, ať je tenký jakkoliv. Četli jsme totiž úryvek kdysi dávno v prváku a pamatuju si, že mi z toho bylo úplně špatně :/ Z těchto důvodů bych se proto měla pravděpodobně vyhnout i Moři a jedu.

Neobhajuj své důvody, Shinigami. Nikdy nikomu na světě nemusíš vysvětlovat důvody svého jednání a echt ne tuplovanému imbecilovi tohoto ražení :) Nemažu ho, protože zesměšňuje jen sám sebe, a protože toužím svému okolí ukázat, co za individua na světě existují. Dovedeš si představit, že někdo tuhle diskuzi opravdu sleduje jen proto, aby viděl, kdo další do něj rýpne, a by se mohl vztekat u počítače a kazit si pěkný den? :D To je prostě tak absurdní, že ti ho musí být až líto.

Shinigami řekl(a)...

Ely: Poslední dobou je na mě podobných hlupáků nějak moc. Místní exemplář je za velmi krátkou dobu už čtvrtý podobného ražení, až mám pocit, že s jarem začala jejich sezóna a se stoupající teplotou vylézají z nor :D
A tohle tě Ely vůbec pobaví - ten spor kolem herní postavy začal tím, že jsem trestuhodně ignorovala (takřka neviditelný) piercing (za který by se minimálně měla stínat hlava :D) na jinak naprosto dokonalém a velmi úspěšném cosplayerovi v kostýmu barbara z Diabla :D Od té doby na protest oblékám svoji warriorku do růžového brnění :D Většinu podobných diskuzí už raději ani nečtu, protože na tolik tuposti pohromadě prostě nemám sílu :D

Taky mi ty válečné příběhy nedělají dobře :( Z Chovu jsem četla vlastně jen tu povídku o zajatci, dál jsem se už nedostala. Moře a jed je děsivá, na druhou stranu nelze popřít, že skvělá kniha. Pak můžu ještě doporučit od Murakamiho Po otřesech, ta je tenká, ale zdála se mi oproti "Kafkovi" a "Wonderlandu" dost nezáživná, nebo jsem ty příběhy prostě nepochopila :) Ale Higuchi se ti bude určitě líbit, škoda že podobných spisovatelek nemají Japonci víc!

Já vím, Ely, ale potřebovala jsem si ulevit, alespoň písemnou formou. Někdy mám prostě potřebu proti hlouposti bojovat, ač je to boj úplně marný :D Ano, je mi ho líto. Žít s takovou záští vůči vegetariánům a milovníkům zvířat musí být frustrující :D :D :D

Ely řekl(a)...

Shinigami: Je to zvláštní, normálně přichází sezóna trollů spolu s velkými prázdninami, kdy děti sedí doma a nudí se.

Panebože, k tomu piercingu se nevyjadřuju - vůbec nevím, co říct - na tohle prostě nemám dostatečnou slovní zásobu. A asi by to chtělo primárně otevřít šuplíček s nápisem "vulgarity", a tomu se snažím vyhýbat. Ale tvou růžovou warriorku teď toužím spatřit xD
Je dobře, že se takovýma krávovinama nezabýváš, člověk by rozhodně neměl ztrácet svůj čas s hloupostmi tohoto ražení :) Je to donquijotovský boj s větrnými mlýny.

Přesně to s tím zajatcem jsme četli! Skoro vůbec si nepamatuju obsah, ale ten nepříjemný pocit ve mě zůstává dodnes. Člověk by to mohl nazvat příkladem literatury s opravdu hlubokým dopadem, ale já bych se tedy bez takové zkušenosti s radostí obešla. Moc děkuju za doporučení, teď se mi opravdu hodí :) A na Higuči se už opravdu těším~

šavrda řekl(a)...

Ahoj Ely! :-)
(tak jsem se pochlapila :-) ).
S tím telefonem mne to pobavilo! :-). Já žádné Pokémoni nelovila, neb jsem o tom vůbec nevěděla. :-)
Ale tvůj bratr je machr, že je pochytal! :-)

Ohledně suši patřím do té druhé skupiny - tedy nemilovníků! :-) A jsem moc ráda, že se velryby nesmějí lovit! :-). I když mám Japonsko moc ráda, v tomto jsem zajedno s Austrálií. :-)

Držím ti pěsti, aby jsi knihy přečetla v limitu, když jsi je sehnala za takovou skvělou cenu! :-)
Ely měj se moc hezky. :-)

Shinigami řekl(a)...

Ely, drahá, mě nemusíš dvakrát ponoukat, abych se pochlubila :D
Jeden speciální obrázek pro tebe :)

Akiyama Kara řekl(a)...

Díky bohu, že to zastavili! Konečně můžu říct, že na Japonsku se mi líbí úplně všechno! .3
No dobře, všechno asi ne, ale chudinky velryby snad budou mít klid.
Z japonské literatury jsem toho moc nečetla (a stydím se). Třeba druhý díl Příběhu prince Gendžiho si "půjčuji" už půl roku a pořád nic. Ale přečetla jsem všechno, co kdy přeložili od Jasutaky Cucuiho a dočítám Temné vody od Suzukiho, takže se budu moct chlubit, že jsem četla i něco jiného než kruh. :D Kdysi dávno jsem měla v ruce i Tanečnici z Izu, ale ještě si hodně počtu, než vyčerpám místní knihovnu. :D

Nicca řekl(a)...

:D Zrovna jsem si přečetla 2 články u Křehké Figurky a překvapivě se toho hodně s Tvým článkem shoduje.. Pokémoni, Velryby.. a někde jsem právě četla i něco o Regiojetu. Ale jinak ti pokémoni mi taky nějak unikli (a u Figurky jsem je viděla jen ve formě jídla). :D

Ely řekl(a)...

Akiyama Kara: Jsem ráda, že tě tahle zpráva tak potěšila~ ^^
Já jsem toho taky moc nečetla a též se nestydím, třebaže bych nejspíš měla O:D Gendžiho bych nikdy nedala, to po lítém boji s jednou jedinou povinnou kapitolou vím až moc dobře. Tanečnice mi rukama též prošla. Od Suzukiho jsem četla Smyčku a byla skvělá, takže nepochybuju, že i Temné vody budou vynikající počin :)

Nicca: Ach, teď se cítím jako kopírák :D

Polly řekl(a)...

tak konecne koncia s vrazdenim velryb!!! vôbec som netusila, ze to maskovali vedou o.O co sa ja nedozviem!

Okomentovat

Děkuju za jakýkoliv komentář~

 
 

Nákupní deníček Copyright © 2014 Design by Ely