neděle 30. března 2014

Naposledy o zeleném zázraku (Sypaný čaj - "matcha china")

Myslím, že povídáním o čaji jsem vás už nudila dostatečně a spolu s tím, jak se mi dává do pořádku pazoura, je na čase se vrátit k balíčkům, nákupům, knihám a zážitkům. Dá-li Gackt. Proto je tento článek na dlouhou dobu, ne-li tedy na vždy, poslední ze série mých příspěvků o japonském čaji a jeho cizokrajných podobách. Referovala jsem o svých zkušenostech s pravou japonskou maččou, zpravila jsem vás i o možnosti zakoupení téměř totožné lahůdky z korejských čajových farem. Do třetice všeho čajového mi chybělo pouze vyzkoušet čínskou variantu práškového zeleného čaje, o které jsem se naposledy předpojatě vyjádřila v tom smyslu, že se necítím dostatečně odvážná k jeho testování. A tady zasáhl osud, nebo přesněji firma Sypaný čaj, když mi nabídla ochutnání jejich čínské varianty japonské mačči, kterou k nám dovážejí a nabízejí ji tak i českému zákazníkovi bez možnosti nebo chuti objednávat přímo od zdroje ze zahraničí. Při cenovém srovnání s nejlevnější čínskou "maččou" z eBaye z toho samozřejmě ta od Sypaného čaje vychází dvakrát dráž, na české poměry se ale jedná o příznivou cenu.

Zanedlouho po domluvě mi dorazil dopis se dvěma pytlíčky (na řádné ochutnání skutečně požehnané množství) a moc milým vzkazem, který mi vlastně na stole leží pro rychlé spravení nálady doteď~
Jak jsem vysvětlovala už minule, s názvem čaje "MATCHA CHINA" je to poněkud ošidné. Odrůda to může být nakrásně stejná, ale dle všech dostupných informací se postupy zpracování ani kultivace rostlinky při pěstování v jiných zemích s těmi japonskými neshodují. Mnozí proto tvrdí, že by se čaj jako mačča označovat neměl. A to už opravdu nezmiňuju, že dle české transkripce japonštiny je to skutečně ošklivě vypadající "mačča" O:)


Nejsem si zcela jistá, zda to na všech monitorech dobře vynikne, ale při srovnání barvy prášku je možné vidět, že "matcha china", který jsem dostala možnost vyzkoušet, je ve srovnání s čajem z korejské farmy Soadawon tmavší a nemá tak výrazně zelenou barvu. Stejný rozdíl ve zbarvení bylo možné pozorovat i po přípravě nápoje. Ani pěna se nevyšlehávala zrovna nejlépe a tyto první dojmy celkově způsobily, že jsem na šálek zprvu hleděla opravdu nedůvěřivě. Čaj se na mě nicméně přívětivě usmíval, viz fotografie. Očíčka praskla, ale úsměv přetrvává ↓

Brčálový šálek potřetí.
Alespoň se snažím variovat pozadí, když už ta fotka vypadá pokaždé takřka identicky.
Na stránkách samotného Sypaného čaje se dočtete, že má tato čínská odrůda "výraznější a robustnější chuť". Nejsem si zcela jistá, zda to někdo skutečně před zveřejněním popisku degustoval, ale za mě osobně a za mé chuťové pohárky si dovolím nesouhlasit. Čínská "mačča" je oproti mnou vyzkoušené japonské i korejské jemnější a mému jazyku kupodivu více lahodící, než ostatní dvě zmíněné! Určitě je méně hořká/trpká. Přestože jsem tedy zprvu vůbec netušila, co čekat, byla jsem ve finále opravdu příjemně překvapená. A tak se nakonec stalo, že připravuju-li si například banánové smoothie a cítím se v danou chvíli jaksi spavě, sahám nikoliv po svém pytli korejské odrůdy, ale po vzorečcích tohoto čínského překvapení.
Použití do smoothie jsem si vůbec oblíbila asi nejvíce. I v případě, že vám nevyhovuje chuť klasicky připraveného nápoje a zatoužíte přesto těžit z jeho benefitů, stačí přidat do jinak výrazně sladkého koktejlu malou lžičku, jejíž chuť ve výsledku vůbec nepocítíte.

Utřu si tedy slinu při vzpomínce na odpolední smoothie (banány, domácí lněné mléko, konopný protein + mačča~) a uzavřu své dojmy s tím, že jsem opravdu moc ráda za příležitost tuto "čínskou mačču" ochutnat. A skutečně si pochutnat!

7 komentářů:

moon řekl(a)...

Ako sa to vlastne vari? Mne sa vzdy podari prilis silny a navody na internete su sialene komplikovane (niekolko krat to prevarit etc..) na moju lenivost :D A na tej fotke to vyzera tak dobreee :D

Křehká Figurka řekl(a)...

Musím říci, že barva prášku na fotce jde vidět (ten rozdíl) a docela mě to odrazuje, nicméně pokud ti opravdu chutná a je, jak říkáš, méně hořká, tak to už abych něco takového vyzkoušela. Ale asi dám přednost ebay než českému přeprodejci.

hitomi řekl(a)...

Jemnější a méně trpká chuť zní opravdu lákavě! Nebo alespoň pro začátečníky, než si zvyknou na tu "opravdickou". S korejskou jsem se také setkala a docela si jí oblíbila, tak bych mohla vyzkoušet i tuto variantu :) ale taky raději ebay, když se tak dívám na tu cenu.
Mmch. domácí lněné mléko je supr nápad! Sama mám teď v plánu si udělat rýžové, které zbožňuju, ale je zatraceně drahý :))

Ely řekl(a)...

moon: Jakkoliv se ti vlastně chce! Jde s tím dělat vcelku cokoliv, populární je třeba i za studena :) Pokud máš na mysli klasickou teplou přípravu, chce to převařit vodu a nechat ji trochu zchladnout, říká se cca na 75° (potom má nejlepší chuť), zalít tím trošku asi lžičku mačči, to rozšlehat (poslouží i IKEA šlehátko na mléko), aby se ti udělala pěna (protože ta je prostě cool) a aby se prášek dobře rozpustil, a dolít vodou zbytek šálku. Toť ted alespoň můj způsob :) Nevidím důvod, proč by u toho měl normální smrtelník provádět cokoliv připomínající čajový obřad! :D

Křehká Figurka: Mačča, co jsem dostala od Sypaného čaje, byla opravdu méně hořká, tak doufám, že natrefíš na čaj stejných chuťových vlastností, abys mě potom nepřišla zardousit za své utracené peníze :D

hitomi: Jé, věřila bys, že rýžové jsem ještě nedělala? :) Hrozně ráda ale dělám mandlové a makové~ (Musím o tom všem konečně někdy napsat, až si konečně založím jídelní a lifestylový blog.... až mu konečně vymyslím ten proklatej název xD)

Křehká Figurka řekl(a)...

Ely: Už jsem si zakoupila. Nicméně mi to špatně naúčtovali a já zatím neochutnala, takže nevím, jestli jsem investovala špatně :D. Nicméně budu zkoušet jinou firmu než tu tvou. A už po okouknutí jejich e-shopu si říkám: "To jako myslí vážně??"
K tomu makovému mléku....není to tak trochu opium? :D

Nicca řekl(a)...

Jé. konečně tedy srovnání i s tou čínskou verzí :) A to smoothie vypadá skvěle, úplně se mi sbíhají sliny :P

Lucie Škrabalová řekl(a)...

Moc děkuji za přínosné srovnání, myslím,že rozdíl jde vidět na fotkách dobře :) A stále se více rozhoupávám, že bych ji konečně mohla zkusit ^^

Okomentovat

Děkuju za jakýkoliv komentář~

 
 

Nákupní deníček Copyright © 2014 Design by Ely