pátek 28. února 2014

Čaj mačča (či matcha, chcete-li) a "falešná mačča"

Stejně jako jiné zelené čaje, i mačča (抹茶) se dá sehnat mnohem levněji z jiných asijských zemí. Lze ale takový zelený čaj stále nazývat maččou?

Začněme úvahu informací důležitou pro skrblíky mého typu: podívá-li se člověk na český trh, zjistí, že ho 60g bio mačči vyjde zhruba na tři stovky v tom nejlevnějším případě. Rozhodne-li se za stejnou cenu objednat ze zahraničí a zvolí si za zemi původu Čínu či Jižní Koreu, bude mít za stejnou částku čtyřnásobek certifikovaného čaje v bio kvalitě. A to už se vyplatí. Za tento objev dodatečně stokrát díky a tisíceré ovace Nicce. Musím se totiž přiznat, že by mě po čaji ani nenapadlo na eBay pátrat, nezmínit se mi tu Nicca o této možnosti v komentářích. Proč ale stále zdůrazňuju bio kvalitu? Podle mě je v tomto případě velmi důležitá, jelikož konzumujete celou rostlinu a určitě se nechcete krmit například pesticidy.
Osobně jsem zvolila čaj z farmy Soadawon z Jižní Koreje certifikovaný třemi certifikáty zaštiťujícími jeho organickou kvalitu a čistotu. Soadawon se nachází v oblasti Bosung, což je údajně místo, kterému se připisuje původ korejského zeleného čaje. Většina čajových farem z této oblasti si vysloužila certifikát USDA. Milou zajímavostí budiž, že Soadawon dokonce dodává zelený čaj pro korejskou pobočku Coca Coly. O Cole s příchutí mačči si raději udělejte názor sami ^^'
Toliko k šetření. Objednala jsem ale skutečně "mačču"?

Nestlé Fuwa Latté s příchutí mačča nebylo zakoupeno za účelem degustace podivné chuti, ale ztrestání výherce mého příštího giveawaye, až se někdy rozhodnu ho spáchat~
Přestože se ke korejskému čaji ve srovnání s tím japonským váže mnoho pověr týkajících se zejména jeho horší chuti, přiznejme si to - já patrně nemám natolik citlivý jazýček, abych rozpoznala kdejakou jemnou nuanci. Přestože jsem člověk z čajů pijící už několik let pouze sypaný zelený a snad bych tedy měla mít vycvičenější chuťové pohárky, výrazný rozdíl jsem nepociťovala.
Oba zmíněné národy pěstují čaj maličko odlišně a zde se musím přiznat, že se mi více zamlouvá korejský organický způsob pěstování oproti japonskému s použitím dusíku jako hnojiva za účelem zvýraznění a prohloubení chuti a barvy. Nejím sířené sušené ovoce a nevím, proč bych měla pít chemicky ošetřený čaj. Japonská mačča roste převážně ve stínu, což ji činí ve výsledku chuťově sladší, korejská odrůda bývá více vystavená slunci, tedy trpčí. Hlavní rozdíl ale bývá tento: Japonci k mletí na prach používají pouze čajové lístky, Korejci často od lístků neoddělují ani stonky, proto se často jiný než japonský čaj jako mačča neoznačuje a nazývá se pouze práškovým zeleným čajem. Tak se ostatně označují i jiné japonské odrůdy zeleného čaje mleté na prach, jelikož nejsou zpracovávány stejnými unikátními technikami a postupy jako mačča. Proto je toto odlišné pojmenování zřejmě na místě i u mého korejského čaje.

Třetí zemí, ve které se jeden z těchto zelených čajů pěstuje, je Čína, a i tady je údajně patrný určitý chuťový rozdíl. Není asi žádným překvapením, že z Číny pocházející práškový zelený čaj je na eBay k dostání ze všech zmíněných za nejmenší peníz. Tady mě ale odvaha zrazuje a proto nemám v plánu ho testovat, i když mu možná křivdím. Jinak je to ovšem s korejským zeleným práškovým čajem z farmy Soadawon, s jehož doporučením bych vůbec neváhala. Cena velkého (200g) balení se rovná levnějším čínským druhům a dle mého jsou chuť, zdravotní účinky (mnou popisované už minule), podoba i možnosti použití totožné s japonským čajem mačča. Nechcete-li dávat mnohem vyšší částky za výraznější barvu a "autenticitu", určitě do něj jděte.

Nikdo mi nemůže upřít, že ty brčálové šálky fotím stále lépe :D
Koneckonců, drobný ústupek se dá udělat ve všem. Známý po mě například chtěl zakoupit dřevěnou metličku na šlehání mačči. Po zjištění, že taková legrace přijde na dvě stovky, si ale člověk uvědomí, že nechce-li zrovna doma nacvičovat umění čajového obřadu, stejně skvěle mu poslouží takové to chechlátko na šlehání mléka z IKEA za 29,-. Navíc, koupí-li člověk levnější variantu, vůbec mu nebude líto otestovat její využití například při pečení zeleně zbarvených laskomin nebo si z ní třeba umíchat pleťovou masku~

11 komentářů:

Lucie Škrabalová řekl(a)...

Děkuji moc za tip. Popravdě s tímto nápojem nemám řádné zkušenosti, ale už několik let toužím po jeho ochutnání :) A opravdu fotíš brčálové šálky moc dobře :D

Akiyama Kara řekl(a)...

Já teda rozdíl mezi zelenými čaji nepoznám, ale mám jazyk na černý. I když mě možná ovlivňuje to, že jsem ho začala pít stylem "louhujeme přes hodinu" a skončila jsem s tím, že už ani nevyndávám sáček, takže je děsně silný, ale pořád poznám, co je dobré a co ne.
Mačču jsem ještě neochutnala, ale doufám, že letos k tomu budu mít příležitost. =)

Ely řekl(a)...

Kůzle: Je to zajímavá chuť, která za vyzkoušení určitě stojí. Tak snad se ti brzy naskytne příležitost :)
Hehe, děkuju :D

Akiyama Kara: Ježiškote, ty už musíš mít tedy žaludek ze železa, když je na něj černý čaj tak agresivní a překyseluje ho :D Tak hlavně, ať si za cenu vytříbených chuťových pohárků nějak neublížíš <3

Nicca řekl(a)...

Jů, Ely děkuji za super článek a za ty ovace :D Já jsem třeba vůbec netušila že je rozdíl mezi pěstováním matchy v Japonsku a v Korei.:P
Nj, mám ještě silné mezery v čajovém vzdělání, dokonce mám doma sadu na čajový obřad a ještě pořád jsem se ho nenaučila - jen jsem zkoukla pár videí a řekla si že to bude asi na dlouho :D
A k těm rozdílům v chuti matchy - musím pořád přemýšlet jestli jsem určitě někdy vůbec zkoušela tu japonskou verzi.. Měla jsem matchu několikrát v čajovnách (minimálně v jedné by snad měla být japonská), pak jsem kupovala v Oxalisu neskutečně draho a pak jsem přešla na Ebay. Ona zmiňovaná trpkost mi přijde stejná ať už piju matchu kdekoliv, ale že by v nich byl rozdíl, to mi ani nepřišlo. Jinak ten čaj naprosto zbožňuju a pokaždé se u jeho pití rozplývám blažeností jak je dokonalý a jak se mu žádný jiný nevyrovná, takže kdyby to chutnalo výrazněji jinak, určitě bych kupovala jen z Japonska :D

Ely řekl(a)...

Nicca: Jsem ráda, že nejsem jediná, kdo chuťový rozdíl nepociťuje :) V čajovně jsem například mačču ještě nezkoušela a v Oxalisu (jakkoliv tenhle obchůdek miluju) by mi to asi udělalo pořádnou díru do rozpočtu, takže jsem moc ráda za tvůj názor i co se těchto zdrojů týče :3

Nicca řekl(a)...

Ely teď jsem ještě zkoušela párkrát po sobě matchu z Ebay a z Oxalisu a přijde mi, že ta Oxalisová dělá lépe takovou tu pěnu a ta navíc vydrží. Naopak matcha z Ebay dělá pěnu méně, je spíše než mléčná taková bublinková a rychleji vyprchá. Možná ještě mi občas zbydou na dně takové kuličky (jakoby minihrudky nerozmíchaného čaje), což se mi u Oxalisu neděje. Ale chuť je stejná :)
Jinak na pytlíku z Oxalisu jsem ale nikde nenašla zemi původu!! :D A ta Ebayová bude beztak z Číny, ale jistá si nejsem.

Ely řekl(a)...

Nicca: Děkuju za update! :) Připadá mi zvláštní, pokud ti mačča hrudkuje O.o
A že Oxalis neuvádí zemi původu?! To je přece absurdní, vždyť je to u čaje jedna z nejdůležitějších informací. Huh, divné. Alespoň, že se jejich mačča zdá kvalitnější :3

Anonymní řekl(a)...

Ahojte, právě pátrám na internetu jak se pozná kvalitní matcha a zatím jsem nic jednoznačného nenašla. Právě popijím matchu z Japonska 30g cca 360 Kč, a je velmi jemná až nevýrázná trpká tedy určitě není, měla jsem i matchu z číny, levnější verze na vaření a přišli mi podobné kupovala jsem v japamanii. Ale každopádně jsme z ní nadšená, hlavně to, že již nejsem takový nervák mám pocit, že jsem po ní uklidněná:), tak na matchu :)

Ely řekl(a)...

Anonymní: Mysím, že v tomto ohledu se lze spoléhat jen na vlastní chutě a případně na certifikáty, kterými se daná značka může pochlubit :/
Každopádně je skvělé, že sis našla něco, co ti tak vyhovuje! ^^

Anonymní řekl(a)...

Tvůj článek me velice zaujal!!!a mohla bych te prosim poprosit o odkaz z ebay, kde jdi objednávala???? Moc děkuji :)

Ely řekl(a)...

Anonym: Ahoj, jsem ráda, že tě článek zaujal ^^ Historie nákupů na eBay se bohužel neukládá za tak dlouhou dobu, takže netuším, od kterého prodejce přesně jsem tehdy objednávala. Pokud ale do vyhledávání zadáš kromě "matcha" i něco jako "Korea, USDA, EU certified", najdeš listingy výborně hodnocených prodejců, kteří tento stejný čaj nabízejí.

Okomentovat

Děkuju za jakýkoliv komentář~

 
 

Nákupní deníček Copyright © 2014 Design by Ely