pondělí 21. října 2013

Přehršel japonské korespondence

V poslední době je toho opravdu moc. Byla jsem zvyklá, že mě více vytěžovala angličtina, ale teď se misky vah otravnosti a namáhavosti oborů jaksi překlopily, o čemž bych si ráda trochu ublíženě poramcala. A jelikož v pondělí s Astrakem vedeme už čtvrtou hodinu japonštiny, myslím, že už vám můžu něco povědět i o našem "učení". Celé tohle vlévání vědomostí do bystrých hlav má pro mě totiž určitá pozitiva i negativa.

To nemilé:
1) K mé nelibosti na nás tento rok dohlíží Nag-sensei - nikdo jaksi nepochopil proč. Měla by naše vystupování posuzovat a dohlížet na nás, ale jak to má prosímvás udělat, když nerozumí ani slovo česky? Jak má hodnotit naše připravené testíky a učební plány, když je zkrátka a dobře absolutně nechápe? Nám tak tímto byla veškerá příprava na hodiny zdvojnásobena. Před vyučováním samotným musíme sensei chodit informovat o všem, co hodláme probírat; taktéž si s ní neustále vyměňujeme maily. Je sice hezké, že si natrénuju korespondenci v japonštině, jinak mi to ale přijde zhruba stejně smysluplné, jako Zemanův účet na snížení státního dluhu. Když si vezmu, že jsem do tohoto všeho šla čistě proto, že jsem si někdy před čtyřmi lety v duchu řekla "Tož já půjdu studovat JA-AJ na UPOL a až to půjde, budu učit Cčkovou japonštinu" a ty kredity ani náhodou nepotřebuju, nemůžu jinak, než se pouze suše usmívat.
2) Nepíšou nám fixy na tabuli. Tedy, mě píšou trochu, Astrakovi v ruce vyloženě stávkují. Investovala jsem vlastní finance do koupi nových a doteď mě ohromně mrzí, že neměli žádný růžový.
3) Zájem byl větší než kapacita učebny, následkem čehož Astrak předminulou hodinu smířeně odseděl na zemi.
4) Genki je pitomá učebnice s mnoha podivnostmi a velmi zvláštním přepisem, který si snad autoři museli zlomyslně vymyslet za účelem matení studentů.

To milé:
1) Když to ale vezmu z té veselejší stránky, studenti jsou úžasní. Hodiny jsou opravdu zábavné, jedna strana rozesmívá druhou (což Nag-sensei doprovází pouze zmatenými a nesouhlasnými pohledy). Navíc jsme zjistili, že pro čínštináře je tohle předmět statusu B, takže hned cítím jaksi důležitěji a říkám si, že se tahle informace bude hezky vyjímat v CVčku v odrážce "Pracovní zkušenosti a praxe"~

Za další život mi komplikující zákeřností stojí překvapivě opět Nag-sensei a opět zde figuruje i dopisování v tom proklatém japonském jazyce. Jakožto vyučující konverzace se rozhodla, že hodiny pojme trochu netradičně. Nechala nás vylosovat si emaily na hrstku Japonců žijících v Olomouci s tím, že je máme kontaktovat a domluvit si s nimi interview na libovolné téma. Gacktova zlomyslnost se naplno projevila ve chvíli, kdy jsem jakožto zcela nedobrovolný zástupce naší skupiny vybrala lístek s postarším pracovníkem jakési japonské firmy sídlící v našem studentském městě, zatímco ostatní skupinky s jedinou výjimkou ukořistily kontaktní informace na studenty, se kterými se navíc vesměs už znali z nomikaie. Achjo. Díky předělaným školním mailovým schránkám jsme měli komunikační problémy, které snad budu za pár let považovat za velmi zábavnou historku. Teď mi ale vzpomínky na to, jak nám Nag-sensei zaslala už několikátou zprávu s tím, že se máme co nejrychleji domluvit, a naznačující, jak jsme neslušné, vůbec vtipné nepřijdou. Celé nás to stálo dva dny Skypování za účelem plození slušných, ponížených a omluvných vět, a asi tak dva až tři roky života, o které nás všechny ty nervy připravily. A to jsme tvořily "jen" sedm či osm mailů. Ale c'mon, horší věc v japonštině neznám.
Samotný den D (už zítra!) si raději ani nepředstavuju, naše schopnosti aktivně používané japonštiny totiž zamrzly kdesi na úrovni prvního semestru prvního ročníku. V mozku to je, ale do pusy to už v kuse nedorazí. Ayu onoho pána ještě týž večer po nešťastném slosování pohotově se stalkerským skillem jí vlastním našla na Facebooku, takže o něm víme spoustu věcí. Snad nám tyto informace alespoň malinko pomůžou.

Můj drahý obor mě tento týden ale dokázal i rozesmát (ten typ smíchu, kdy vaše oči vyzařují led, utrpení a zoufalství), když se mi díky Tenshi dostala do rukou úžasná nová skripta, která tento rok používají prváci. Oproti našim starým jsou to nebe a dudy - z hlavních postav, Jandery a Suzukiho, se stali regulérní bišíci! Říkala jsem si, že by vůbec nebylo marné svá slova ilustrovat přiložením zmiňovaného materiálu, takže posuďte sami. Zaujalo mě zvláště cvičení s mapou.

Vzhled učebnice za dob našeho prvákovství
Nová učebnice
Naše "mapa"
Jejich mapa

Ehm.

P.S. Zdravím Katarinu :)

13 komentářů:

Nicca řekl(a)...

Tak na zítřek přeji hodně štěstí :)
jinak ničemu z těch japonských věcí absolutně nerozumím :D Škodaa

Shinigami řekl(a)...

Mano, už mě zase chytá jazykovědní záchvat - tzn. budu se děsně drtit asi tak měsíc kany, slovíčka a znaky z první lekce, k tomu si zopakuju prvních 5 lekcí angličtiny (to vše už asi popáté za posledních 5 let) a pak na to další rok ani nesáhnu a všechno opět s radostí zapomenu :D :D :D Ely, máš můj nehynoucí obdiv :)

Ely řekl(a)...

Nicca: Moc děkuju, určitě ho budeme potřebovat. Několik pytlů ^^'

Shinigami: Pokud jsem tě nabudila k takové činnosti jako je sebevzdělávání, cítím se... jako užitečná lidská bytost, což je prima :D

Kaja Kamisama řekl(a)...

Ať se daří, ať se daří~
Copak tomu pánovi píšete? :D

Shinigami řekl(a)...

Ely: Mě jsi nabudila dokonale, ale mozek na to kašle a nebude se to učit a nebude a nebude :D

Ely řekl(a)...

Kaja Kamisama: Kdybych se to měla pokusit nějak volněji znázornit v češtině, byly by to maily typu "Pokud by se s námi-nízkými-červy vaše ctěná libost mohla setkat tam a tam, byli bychom neskonale šťastny. Ještě jednou se upřímně a poníženě omlouváme za veškeré těžkosti a komplikace, které jsme vaší ctěné osobě způsobily."

Shinigami: Tak to je blbý :D

TSal řekl(a)...

Kvůli té učebnici si přijdu tak nějak ochuzena... Jen doufám, že zlepšili jen grafické věci a že Janderův a Suzukiho milostný vztah nedovedli až ke svatbě, aniž by mi dali vědět! xD

Ely řekl(a)...

T'Sal: Ty já nevím, já neměla čas to pročítat, ale teď mě to vyloženě láká xD

Lucie Škrabalová řekl(a)...

Tedy, moc tě obdivuji za to co studuješ. Je to zajímavý obor a rozhodně to není žádná sranda. Přeju hodně štěstí a co nejméně nervů :) A učebnice vypadá moc pěkně XD

Akiyama Kara řekl(a)...

Páni, to zní parádně! (*o*) Já sama se japonštinu učím rok, i když je to spíš stylem "sem tam na něco mrknu". :D Ale základy jakž takž zvládám. A jak jsem z těch učebnic zjistila, v katataně mám ještě místy mezery. :D Jen by mě zajímalo, proč je to v katakaně, protože mi vždycky přišla lepší a přirozenější hiragana. A ve většině učebnicích co mám jsou věty taky v hiraganě. :D Tak nevím, jsem z toho zmatená. Nicméně, hodně štěstí se vším, už se nemůžu dočkat, až půjdu taky studovat japonská studia, ačkoliv bych radši spíš do Anglie. :D

Ely řekl(a)...

Kůzle: Děkuju za milé přání~ No, učebnice vypadá moc pěkně - škoda, že takhle nevypadala i před dvěmi lety :D

Akiyama Kara: V katakaně má mezery opravdu hodně lidí, řekla bych. Kdykoliv se se spolužáky učíme na test, vždy si jí musíme celou zopakovat (kdyby náhodou) a vždy zjišťujeme, že jsme část úspěšně zvládli zapomenout :D

Anonymní řekl(a)...

Ahoj! Náhodou jsem narazila na Tvůj blog.. a náhodou jsem taky studovala japonštinu v Olo :D Státnicovala jsem loni:) Je to asi trochu mimo, ale hrozně ráda bych měla ty nové verze učebnic, nemohla bys mi je elektronicky poslat? Popřípadě mi poradit, kde bych je našla/stáhla?
Jsem i ve skupině Japonština Olomouc
Karolina

Ely řekl(a)...

Karolina: Ahoj, já ti ta skripta (alespoň tedy tu část, kterou vlastním), ráda pošlu, ale k tomu bych potřebovala znát buď tvůj email, nebo minimálně jméno, pod kterým tě na tom FB najdu ^^'

Okomentovat

Děkuju za jakýkoliv komentář~

 
 

Nákupní deníček Copyright © 2014 Design by Ely