pátek 18. ledna 2013

Jste-li majitelem iPhonu

Dnes z trochu jiného soudku. Končí zkouškové a tak mám přirozeně po dvou měsících absolutního odporu opět náladu na učení. V následujících několika odstavcích se proto zaměřím na zájemce o samostudium japonštiny, kteří jsou zároveň i majiteli iPhonu. Je mi jasné, že naprostá většina lidí disponuje spíše mobilem s Androidem, ale snad přece jen alespoň některému menšinovému jablíčkáři trochu poradím.

Jsem si téměř jistá, že milovníkům ohlodaného ovoce nemusím představovat aplikaci Imiwa?, donedávna ještě známou pod názvem Kotoba!. Jedná se o geniální slovník a to nejen anglicko-japonský. V této jazykové kombinaci disponuje více než 130 000 hesly, v určitém rozsahu ale podporuje i francouzštinu, němčinu a ruštinu. Vyhledávání podle radikálů, mnoho příkladových vět, ukázky tahových postupů pro psaní všech znaků a neskutečné množství dalších informací, to vše je uživateli nabídnuto zcela zdarma. Podívejme se, jak to vypadá, když se člověk rozhodne například vyhledat králíčka. Hledat je možno za použití latinky, kany i kandži. Vyhledané znaky si člověk může i uložit pro budoucí studium.


Pokud se člověku zalíbí možnost učit se na mobilu znaky a tvoření vlastních seznamů v Imiwa? pro něj není to pravé ořechové, nabízí se mu k použití nepřeberné množství aplikací s flashcards, které mu nabídnou více funkcí. Bohužel naprostá většina funguje na principu "Stáhni si zdarma, nauč se znaky pro nejnižší úroveň JLPT a jestli chceš víc, zaplať za plnou verzi." Existují ale i milé výjimky.  Jednou z nich je například aplikace StickyStudy: Japanese Lite, vhodná hlavně pro začátečníky. Je graficky povedená a kromě obvyklých karet, kterých je k dispozici 668, zobrazuje u každého slovíčka i příkladovou větu. To je věc užitečná, protože když se slovíčko člověk naučí přímo ve větě, v kontextu, je větší šance, že si ho v hlavě skutečně udrží. (Důkazem budiž můj mozek, plný vět z iKnow. 犬にえさをやった。Achjo.) U složenin vypíše význam jednotlivých znaků zvlášť, přičemž každý je k rozkliknutí a detailnímu nahlédnutí. Člověk se tak může podívat, kde jinde se ještě dané kanji používá. Můžete se tak pěkně naučit slovní zásobu na úrovni JLPT N5. Pro mě skvělý pomocník v prvním ročníku.


Další vynikající aplikací stejného typu je i Japanese od Rakudoor. Tu bych doporučila pokročilejším, protože nabízí slovíčka pro 4 úrovně JLPT. Ano, všechny zdarma, téměř 9000 slovíček, znaků a znakových složenin. Zkrátka několikaměsíční zábava pro chvíle trávené například v MHD. Nenabízí sice tolik funkcí jako StickyStudy: Japanese Lite, ale myslím, že to více než dostatečně vynahrazuje obsahem. Osobně by mě skutečně zajímalo, kdy a jestli vůbec všechny úrovně dokončím.


Samozřejmě existuje mnoho dalších vynikajících aplikací, které vám se samostudiem japonštiny pomůžou. Momentálně v App Store přibývají rychlostí blesku a já vím, že si zase někdy budu muset postahovat několik desítek z nich, zaplnit na svém miláčkovi několik ploch a testovat, abych byla v obraze. Tyto tři jsou tedy pouze mým osobním výběrem toho nejlepšího, co bylo nedávno k dispozici bez toho, aby musel člověk utrácet. Věčnou škodou jest, že nám, ubohým jablíčkářům, není dáno mít zdarma i Anki (program na výuku z kartiček, na který je možno stáhnout nepřeberné množství balíčků, mimo jiné i veškerý materiál z bývalého serveru smart.fm, který je dnes již zpoplatněný a přejmenovaný na iKnow). Tohoto privilegia se bohužel dostalo jen uživatelům Androida a já jím tímto nepokrytě závidím. My si leda tak můžeme zakoupit a stáhnout aplikaci iKnow, protože když už máme za něco platit, může to být klidně tak originální produkt, že.


Na závěr jsem se rozhodla zase jednou za uherský rok obrátit na vás a dotázat se – máte i vy své oblíbené výukové aplikace, se kterými zdokonalujete svou japonštinu? Podělte se, poučte mě prosím~

6 komentářů:

Lucy řekl(a)...

Moje nejoblíbenější výuková aplikace je google překladač, připadám si vedle tebe jako hotentót :D
I když se přiznám, že na iphonu spíš prokrastinuju než studuju :D Instagram je docela velká závislost! :D

Ely řekl(a)...

(Jé, někdo mi odpověděl! :D)
Lucy: Tak jde o to - když se neučíš žádný takový komplikovaný jazyk, kde si potřebuješ pamatovat znaky nebo podobné ošklivosti, asi žádnou výukovou aplikaci ani nepotřebuješ :)
Všimla jsem si tvého pravidelného postování na Instagram a jsem za něj moc ráda, konečně alespoň někdo z mých přátel přispívá něčím, co si můžu ve chvílích nudy prohlížet ^^

Lucy řekl(a)...

Fakt? :D Dokonce i nudné nehty zaujmou? :D

Ely řekl(a)...

Lucy: Opravdu mi nepřijde, že by nehty se zvířátky a podobné byly nudné! :)

Anonymní řekl(a)...

Tak já se po dlouhé době taky ozvu :D
Předně děkuji za moc hezký článek, líbí se mi, jak jsi ke každé aplikaci přidala fotky a vůbec je to celé hezky sepsáno :)
Řadím se také k jablíčkářům, i když ty aplikace nemám zdaleka tak zmáklé :D Občas mě chytne nálada, kdy jsem schopná stáhnout 10+ aplikací, a všechny vyzkoušet a porovnávat. Ale když se třeba desetkrát za sebou seknu (app nefunguje, nefunkční design, všechno je paid-in etc), na nějakou dobu o tu náladu přijdu :D Takže tvůj seznam mě potěšil, ušetří plno pokusů-omylů a hned jdu vše s nadšením vyzkoušet :D
A odpověď na tvou otázku... mě se moc zalíbil WordPowerLt - stojí za ní lidi z japanesepod101. Předem varuji, že je to placená aplikace, což obvykle není můj (a asi ničí) šálek čaje. Ale pořídila jsem si ji během Vánoc, kdy se nějaký drobný výdaj snadno ztratí a především na ní měli výhodnou akci. Existuje i free verze, ale ta je bohužel hodně osekaná... Tak snad někdy udělají další akci. Není k ní vlastně ani třeba znalost kanji (ale kanji podporuje), hlavní předností jsou příkladové věty, přehledný design (rozdělení do kategorií a úrovní) a hlavně nahrávky s výslovností (nejen slovíček, ale i celých vět, ovšem je kvůli tomu dost velká).
Tak šťastný lov za aplikacemi, někdy se zase pochlub :)
Ren

Ely řekl(a)...

Ren: Jsem moc ráda, že tě článek na tyhle aplikace nalákal, snad ti budou vyhovovat :)
Moc děuju za doporučení, ten název mi něco říká, ale jak tak koukám stažené jsem to ještě asi neměla, takže určitě zkusím! :) Protože ajk se tak dívám, vypadá to na krásné komplexní učení, to by se mohlo o velkých prázdninách hodit~
Takže opravdu děkuju <3 Napsala bych něco ve stylu "ráda jsem tě zase slyšela", ale jelikož je toto psaná komunikace a vyznívá to poněkud zvláštně, a "ráda jsem tě zase četla" zní divně, nějak nevím, jak to vyjádřit :D

Okomentovat

Děkuju za vaše komentáře, poznámky, (Wolfiiho) trollení, kritiku, pochvaly nebo zkrátka jakýkoliv shluk písmen.

 
 

Nákupní deníček Copyright © 2014 Design by Ely