úterý 13. prosince 2011

Pokemon, hry, emulátory a další dětinskosti

Nastal čas se projevit trochu geekovitě~
A předem se omlouvám – vím, že stripy v tomto článku obyčejný smrtelník nepochopí.

Překvapilo mě, kolik lidí z mého okolí a mého oboru nezná Pokemon hry. Mají tyhle příšerky rádi, ale přitom ani nevědí, že všechny ty stovky dílů anime a mangy, že to vše původně vzniklo na podporu jedné obyčejné černobílé hry. Hry, která se s 200 miliony prodaných kopií stala jednou z nejprodávanějších na světě a dnes má dokonce osm zápisů v Guinessově knize rekordů.

Na počátku byla konzole – Game Boy Advance. A jedna hra ve dvou verzích, kde klučina Red chytal příšerky do Monter Ballů. A stala se tak populární, že bylo podle hry uděláno anime. A to teprve nastal ten pravý boom.
Fenomén Pokemon je rozhodně zvláštní tím, že vše začalo hrou, podle které následně vznikl seriál a na jeho motivy později manga. U kteréhokoli jiného známého titulu je přitom pořadí přesně opačné.
Vraťme se ale ke hrám: byly vydány další verze. Jednou z nich byla i Yellow, kde už za postavičkou ťapkal Pikachu (Mimochodem, zdá se mi to, nebo je Pikachu jediný, komu nebylo za hranicemi Japonska změněno jméno?), aby se pro změnu přiblížila hra seriálu. A jelikož zájem o Pokemony neutichal a jeden region a 151 stvoření bylo málo, přibyla druhá generace, nová mapa, do názvu další barvy, a vznikla nová hra – Pokemon Silver a Gold se svým následovníkem Crystal.
Rozdíl ve hratelnosti byl neskutečný. Hra byla stále pro Game Boy Color, ale opravdu využívala barev a funkcí konzole naplno. Ve světě za maličkou obrazovkou už existoval rozdíl mezi dnem a nocí, postavě do výbavy přibyl dokonce mobil, a celkově byla hra o mnoho hratelnější a zábavnější než její předchůdci.
O tři roky později vznikla další řada her. Třetí region, třetí generace, moje láska. Pokemon Ruby, Sapphire a Emerald jsou hry pro Game Boy Advance, moji dodnes nejoblíbenější konzoli. Krásná grafika a plno nových funkcí, kdy člověk nahraje klidně stovky hodin, ani neví jak. Neutichal ale ani zájem o starší verze, proto byly předělány, taktéž na GBA.
Touhle dobou možná uvažujete, proč vlastně každá hra vychází v několika verzích?
Odpovědí budiž otázka – jak hráče donutit komunikovat s ostatními hráči nebo ještě lépe, koupit si více verzí? Nejlépe tak, že do žádné verze nedáte všechny Pokemony. Chce-li tedy hráč opravdu nasbírat všechny a zaplnit Pokedex, musí se chtě nechtě družit s ostatními. (Nebo být pěkná potvora, neutrácet za hru ani konzoli a sehnat si emulátor, který podporuje výměnu na jednom počítači.)

Neuvěřitelného zájmu o Pokemony ale využil tvůrce, Nintendo, i jinak. Byly vydány mnohé další hry typu Pokemon Pinball, Pokemon Ranger nebo Pokemon Stadium pro Nintendo 64. Chcete procházet s Pokemony jeskyněmi a zachraňovat ostatní? Žádný problém, bude se vám líbit Pokemon Mystery Dungeon. Jste mírumilovnější nátury a nejraději byste jen jezdili krajinou a Pokemony fotili? Pak přesně pro vás vydali Pokemon Snap.
O další tři roky později Nintendo vyvinulo novou konzoli, Nintendo DS, a vydalo pro ni již čtvrtou řadu her – Pokemon Diamond, Pearl a Emerald. Konzole přinesla lepší grafiku a dotykové ovládání jedné ze dvou obrazovek. Byly pro ni předělány i původní Gold a Silver.
A nejnovějším hitem jsou nyní Pokemon Black a White, stále pro Nintendo DS, přičemž třetí verze ještě ani není venku.
Můj nudný výčet samozřejmě není kompletní, ale pro představu snad čtenáři stačí.

A na co je tohle všechno obyčejnému člověku, který nehodlá vyhazovat tisíce za konzole a hry na ně? No, překvapivě na dost věcí. Ono totiž až povážlivě mnoho lidí neví, že na každou konzoli existuje mnoho emulátorů, které si prostě stáhnete na svůj počítač. A všechny hry je možné sehnat na internetu. Takže prostě zapnete emulátor, v něm hru, a máte se ve finále o mnoho lépe než poctiví kupující. Vy totiž můžete sprostě ukládat hru v jakékoli situaci, což oni nemůžou. A samozřejmě, ušetříte neskutečné peníze.
Plus, speciálně pro studenty japonské filologie – stáhnete-li si japonskou verzi, můžete si skvěle procvičit jazyk. Hry umožňují dokonce přepnout z kandži pouze na kanu, pro méně zdatné.
Emulátory existují zhruba tak na všechny konzole s výjimkou těch opravdu velkých a složitých, abych tak řekla. Nečekejte tedy, jakkoli by to bylo krásné, že si na počítači naemulujete Nintendo Wii nebo PS3.
Ale chcete-li si zahrát všechny ty skvělé hry typu Pokemon, Harry Potter, The Legend of Zelda, Harvest Moon, Monster Rangers, The World Ends with You a další... nic vám nebrání!
A když už jsem to před chvílí zmínila, takovéto hraní je opravdu skvělé pro výuku japonštiny. Existuje totiž mnoho her určených k naučení kanji a japonštiny celkově.

Snažila jsem se vzpomenout si, kdy jsme v naší domácnosti s takovýmto hraním začali. Opravdu si myslím, že mi bylo osm, nanejvýš devět let. A drží mě to dodnes. Hraju právě Pokemon Black, stahuju si u toho celé anime v japonštině... mimochodem jsem si tím absolutně zavirovala počítač, ale budiž.
Dávala jsem si navíc o svém shánění a počínaní na Facebook statusy a způsobila jsem mnoha svým známým obnovenou závislost.

Říkám si, že jsme na tom ale všichni lépe než můj dvaceti dvouletý bratr nadšeně sledující My Little Pony.

6 komentářů:

Hotaru řekl(a)...

ja som nemala gameboy a tak som mojím rovesníkom čo mali a drtili pokémona vžy závidela :D ale aspoň som si to vynahradila tým, že som mala najviac plyšových pikachu v celej škole a nosievala som ich aj do školy - bolo ich asi sedem? :D teraz mám už ale len jedného, keď som mala v 13tich nejaké divné obdobie som sa väčšiny plyšákov zbavila T_T

Ely řekl(a)...

No, díky emulátorům si to právě můžeš vynahradit a zahrát si na počítači, kdybys měla někdy čas a chtěla :)
Já mám plyšových pikachu mám jen 5 a jednoho charmandera :D A stále si chci koupit další ohnivé, ale na eBayi nějak ne a ne být za rozumnou cenu :/ (Dokonce jsem na Advík uvažovala nad cosplayem, když jsem našla plyšové pokebally za dolar :D)

Hotaru řekl(a)...

idú vianočné prázdniny, budem mať činnosť :DDD určite si to vynahradím :D

charmandeer T_T nepohrdla by som :DDD ach jaj, eBay ide mimo mňa, stále nemám paypal, snáď časom, lebo niektoré tie veci tam a tá cena... *NOSEBLEED*

Ely řekl(a)...

No, pokud bys potřebovala někdy pomoct s PayPalem nebo čímkoli na eBay, určitě mi napiš! :)

Nicca řekl(a)...

wow, vyčerpávající článek a super obrázky :D Pobavila jsem se u nich..
ale štve mě že ve mě znovu budíš mé touhy hrát pokémony. Naposledy mě to chytlo asi před rokem a půl :D

Ely řekl(a)...

Nicca: Nebojuj s tím, běž hrát >:D

Okomentovat

Děkuju za vaše komentáře, poznámky, (Wolfiiho) trollení, kritiku, pochvaly nebo zkrátka jakýkoliv shluk písmen.

 
 

Nákupní deníček Copyright © 2014 Design by Ely